بهرام بیضایی، کارگردان سرشناس ایرانی با اشاره به محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی برای ساخت فیلم‌های سینمایی دارد گفته است که برای فیلم «اشغال» به او گفته‌اند باید شخصیت محوری فیلمش زن نباشد.به گزارش خبرآنلاین آقای بیضایی در گفتگو با ماهنامه «تجربه» با بیان اینکه «رد کردن آسان‌ترین کار جهان است» اضافه کرده است که فیلمنامه «اشغال» رد شد، تنها به این دلیل که «شخصیت محوری آن زن بود».
این کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران سپس به گفتگوی خود با مدیران سینمایی ارشاد اشاره کرده و گفته است که از وی دعوت کردتد تا ابتدا در مورد این فیلمنامه گفتگو کنند؛ ولی منظور این مدیران از «گفتگو» به گفته‌ی بیضایی این است که یک نفر حرف بزند و دیگری فقط دستورالعمل‌های آسمانی» را گوش کند.وی گفته است: «کفری شدند که چرا نمی‌فهمم گفت‌وگو در واقع یعنی فقط یک طرف گوینده و یک طرف شنونده، همه چیز مشروط شد به این که زن کانونی فیلم را که بازیگر و برآمده سال‌های کشف حجاب بود تبدیل کنم به مرد.»بهرام بیضایی در بخش دیگری از گفتگوی خود به نقش زنان در آثار سینمایی‌اش اشاره کرد و در این زمینه نیز گفت: «نقش کانونی زن در فیلمنامه‌های من باعث شد که سال‌های سال اجازه فیلمسازی به من ندهند.»
این کارگردان سینمای ایران درمورد زنان معاصر در آثارش گفت: «به نظرم زنان معاصر با درگیری‌های روزمره خود چون دم‌دست‌تر و آشناترند کمتر به چشم می‌آیند و زنان تاریخی درگیر فضاهای گمشده یا کم‌شناخته، چون دورتر و ناآشناترند بیشتر به چشم می‌آیند. این عادت ماست نه واقعیت آنها.»